Comerț electronic și TVA în România

În cazul în care efectuați vânzări prin platforme precum Amazon, E-Bay sau propriul website pe teritoriul Uniunii Europene, trebuie să respectați reglementările TVA din statul membru, în care se vând bunurile, chiar dacă afacerea dumneavoastră nu este înregistrată în Europa.

Uniunea Europeană estimează că un cuantum uluitor, în jur de 50 de miliarde de euro de TVA se pierd, în fiecare an, din cauza vânzărilor transfrontaliere pe care UE nu le poate urmări.

Afaceri online nerezidente UE care vând bunuri în Europa

Ca vânzător online, aveți avantajul de a nu fi nevoit să fiți prezent fizic pentru a vinde bunurile în UE și permiteți astfel afacerii să se dezvolte pe plan internațional, prin comerț electronic.
Dacă vindeți bunuri consumatorilor sau cumpărătorilor privați din ţările europene, în calitate de contribuabil, trebuie să fiți la curent cu reglementările privind TVA. Cota TVA aplicabilă variază, în funcție de țara din UE în care se vând respectivele bunuri. Se poate situa oriunde între 17 și 27%.

Datorați TVA?

Obligațiile fiscale aferente impozitelor şi taxelor depind de cine este "importatorul oficial" pentru vânzarea de bunuri pe teritoriul Europei.

Acestea ar putea reveni consumatorului, căruia i se poate solicita să plătească taxele de import şi TVA, prin intermediul firmei de curierat care livrează coletul. Cu toate acestea, pe cât posibil, încercaţi să evitaţi acest lucru, deoarece consumatorii vor fi nemulţumiţi și astfel volumul de produse returnate va crește.

Cu toate acestea, puteți opta să stocați produsele în centre de procesare a comenzilor sau într-un depozit de pe teritoriul unui stat membru UE, în vederea onorării comenzilor mai rapid și mai rentabil.

În cazul în care sunteți companie nerezidentă în UE, care vinde bunuri către persoane fizice şi deține stocuri pe teritoriul unui stat membru al UE, ați creat o „furnitură impozabilă". Acest lucru necesită imediat înregistrare în scopuri de TVA.

Vânzarea la distanță

Odată ce furnizorul de bunuri prin comerț electronic s-a înregistrat în scopuri de TVA, acesta din urmă intră sub incidența normelor de vânzare la distanță – aceleași norme care se aplică companiilor rezidente în UE, care efectuează vânzări în UE.

Ce se întâmplă dacă nu plătiți TVA, în calitate de companie nerezidentă în UE?

Dacă nu respectați legislaţia europeană în materie de TVA, riscaţi să fiţi depistați de autorităţile fiscale, ceea ce ar putea atrage sancţiuni, precum şi obligații fiscale restante consistente.

Autoritățile de la Bruxelles au propus o revizuire a TVA în UE, care ar putea intra în vigoare în următorii ani, în vederea eradicării globale a fraudei fiscale online. Întrucât multe dintre legile actuale din UE sunt depăşite - ele fiind create la începutul anilor nouăzeci - agenţia UE pentru combaterea infracționalității, Europol, estimează că s-au pierdut mai bine de 50 de miliarde de euro în evaziune fiscală transfrontalieră.

Reprezentare fiscală

În calitate de societate nerezidentă în UE, la înregistrarea în scopuri de TVA, trebuie să numiți un Reprezentant fiscal.

Reprezentanții fiscali răspund în solidar pentru TVA datorată de o companie nerezidentă UE și vor suporta taxe suplimentare și vor prezenta posibile garanții bancare în țări precum Franța, Italia și Spania. Mai mult de jumătate dintre statele membre ale UE stipulează acest lucru. Ţările enumerate mai jos cu roşu, vă solicită să faceți acest lucru.

Statul Membru UE Reprezentant fiscal obligatoriu
AUSTRIA FR
BELGIA FR
BULGARIA FR
CROAŢIA
CIPRU FR
REPUBLICA CEHĂ
DANEMARCA FR
ESTONIA FR
FINLANDA
FRANŢA FR
GERMANIA
GRECIA FR
UNGARIA FR
IRLANDA
ITALIA FR
LETONIA
LITUANIA FR
LUXEMBURG
MALTA
OLANDA FR
NORVEGIA FR
POLONIA FR
PORTUGALIA FR
ROMÂNIA FR
SLOVACIA
SLOVENIA FR
SPANIA FR
SUEDIA FR
ELVEŢIA FR
MAREA BRITANIE

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Ionuț Zeche

  • Managing Partner
  • București

Ionuț este Directorul General și, în același timp, fondatorul Tax Representation. Fost bursier Fullbright, licențiat (B.A.) în domeniul Finanțelor, deținător al titlurilor de „Juris Doctor” (J.D.) și de master (M.S.) în domeniul „Fiscalitate internațională”, în urma absolvirii cursurilor la Universitatea Bentley. Ionuț are o experiență de 20 de ani în fiscalitate românească și internațională și se axează pe investiții străine în România, contencios fiscal și litigii, fuziuni și achiziții și structurare fiscală internațională.