Măsuri economice și fiscale-bugetare în timpul stării de urgență națională

Ordonanța de urgență nr.29/2020 privind unele măsuri economico-bugetare (Monitorul Oficial nr. 230 / 21.03.2020)

Actul normativ intră în vigoare începând cu data de 21 martie 2020 și prevede următoarele măsuri:

Măsuri de sprijin pentru întreprinderile mici și mijlocii

– Acordarea garanțiilor de stat în favoarea fiecărui beneficiar care participă la program pentru una dintre următoarele categorii de credite, după urmează:

a) unul sau mai multe credite pentru investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capitalul circulant, garantate de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, într-un procent de maximum 80% din valoarea finanțării, excluzând dobânzile, comisioanele și comisioanele bancare aferente creditului garantat. Valoarea cumulată maximă a finanțării garantate de stat care poate fi acordată unui beneficiar din cadrul acestei unități este de 10.000.000 lei. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului circulant acordat beneficiarului nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului circulant din ultimii 2 ani fiscali, în limita a 5.000.000 lei. Pentru împrumuturile pentru investiții, valoarea maximă a finanțării este de 10.000.000 lei. Pentru IM-urile (întreprinderile mici și mijlocii) care nu au prezentat situații financiare la momentul solicitării împrumutului garantat, valoarea maximă de finanțare pentru creditele de capital circulant/liniile de credit se calculează ca dublu față de media cheltuielilor de capital circulant din soldurile lunare. Pentru aceste împrumuturi, Ministerul Finanțelor Publice acordă dobânzi la creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului circulant și a creditelor pentru investiții în 100% din bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale sau

b) una sau mai multe garanții pentru împrumuturi/linii de credit pentru finanțarea capitalului circulant, cu excepția dobânzilor, comisioanelor și comisioanelor bancare aferente creditului garantat de stat, până la maximum 90% acordate unei microîntreprinderi sau întreprinderi mici, cu o valoare maximă de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici. Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului circulant din ultimii 2 ani fiscali, în limitele pragurilor prevăzute anterior. Pentru microîntreprinderile sau întreprinderile mici care nu au prezentat situații financiare la momentul solicitării creditului garantat, valoarea maximă de finanțare pentru creditele/liniile de credit pentru capitalul circulant se calculează ca fiind dublă față de media cheltuielilor aferente capitalului circulant din soldurile lunare.

– Pentru facilitățile de mai sus, acordate în cadrul unui ajutor de stat/schema de minimizare asociată acestui program, Ministerul Finanțelor Publice acordă dobânzi la creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului circulant și a împrumuturilor pentru investiții în 100% din bugetul Ministerului Finanțelor Publice –

acțiuni generale.

-Perioada de subvenționare a dobânzii este de la momentul acordării creditelor/liniilor de credit contractate după 21 martie 2020 și poate dura până la 31 martie 2021. Subvenția de dobândă se aprobă anual printr-un act normativ cu putere de lege pentru primul an și pentru următorii doi ani numai în condițiile în care creșterea economică estimată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză pentru această perioadă este sub nivelul înregistrat în 2020. Subvenția de dobândă se realizează în conformitate cu dispozițiile legislației în domeniul ajutorului de stat în vigoare.

– Durata maximă a finanțării este de 120 de luni în cazul creditelor pentru investiții și de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capitalul circulant. Creditele/liniile de credit pentru capitalul circulant pot fi prelungite cu maximum 36 de luni, după care, în ultimul an de prelungire, acestea vor fi rambursate în condițiile stabilite de normele metodologice.

Amânarea termenului de plată a taxelor locale

– Termenul de plată a taxelor locale (pe clădiri, terenuri, mijloace de transport) programat pentru 31 martie 2020 este amânat până la 30 iunie 2020. Reducerea prevăzută pentru plata în avans se va aplica în cazul în care plata se face până la noua dată.

Reglementări privind dobânzile și penalitățile pentru obligațiile fiscale neplătite

– Nu există dobânzi datorate și penalități tarte pentru obligațiile fiscale datorate începând cu data de 21 martie 2020 (inclusiv cele scadente la 25 martie 2020) și neachitate până la încetarea stării de urgență și la 30 de zile după încetarea acestui stat. Aceste obligații nu vor fi considerate obligații fiscale restante.

– De asemenea, în timpul stării de urgență și până la expirarea a 30 de zile de la încetarea stării de urgență, măsurile de executare silită prin suspendarea creanțelor bugetare se suspendă sau nu, cu excepția execuțiilor executate pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală.

– Propunerea de amânare a termenului de depunere a declarațiilor fiscale pentru luna februarie 2020 a fost anulată.

Impozitul pe profit plătit în avans

– Se suspendă plata în avans a impozitului pe profit pentru anul 2020 pentru contribuabilii care aplică sistemul de declarare și de plată a impozitului pe profitul anual, cu plăți în avans efectuate trimestrial, determinate trimestrial în cuantum ul unei pătrimi din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele prețurilor de consum, estimat la întocmirea bugetului inițial al anului pentru care se efectuează plățile în avans. Astfel, acești contribuabili pot face plăți trimestriale în avans pentru anul 2020, la nivelul rezultat din calculul impozitului pe profit trimestrial actual. Metoda de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.

– Pentru contribuabilii care au optat pentru un alt an fiscal decât cel calendaristic, opțiunea de mai sus se aplică pentru plățile în avans datorate pentru trimestrele rămase ale anului modificat care se încheie în anul 2020, precum și pentru calcularea celor aferente trimestrelor din exercițiul financiar modificat. care începe în 2020 și sunt incluse în anul calendaristic 2020.

Întârzieri în plata chiriei și a utilităților

– În timpul stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii care și-au întrerupt activitatea în totalitate sau parțial pe baza deciziilor emise de autoritățile publice competente și care dețin certificatul de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Întreprinderilor, beneficiază de amânarea amânării serviciilor de utilități – energie electrică, gaze naturale, apă, telefonie și servicii de internet. , precum și de la amânarea chiriei pentru clădirea pentru sediul social și birourile secundare.

– Prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în curs, în alte cazuri decât cele prevăzute la punctul menționat anterior, forța majoră poate fi invocată, dar numai după încercarea, dovedită prin documente comunicate între părți prin orice mijloace, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru a-și adapta clauzele ținând seama de condițiile excepționale generate de starea de urgență.

– Se presupune că este vorba despre un caz de forță majoră, circumstanța imprevizibilă, absolut invincibilă și inevitabilă, care a rezultat dintr-o acțiune a autorităților în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și controlul pandemiei cauzate de infecția cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea întreprinderilor mici și mijloacele, daune atestate de certificatul de urgență. Prezumția poate fi răsturnată de partea interesată prin orice mijloace de probă. Caracterul imprevizibil este legat de momentul nașterii raportului juridic afectat. Măsurile luate de autorități în conformitate cu actul normativ care a stabilit starea de urgență nu vor fi imprevizibile.

Amânarea termenului limită pentru depunerea declarației privind beneficiarul real

– Termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgență (inițial termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real a fost 21 iulie 2020 pentru societățile înființate înainte de data de 21 iulie 2019 și la 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare și dacă există o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real. , declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care a intervenit, pentru societățile înființate după data de 21 iulie 2019);

– În timpul stării de urgență, se suspendă depunerea declarației și completarea documentelor pentru cazurile în care se efectuează modificări cu privire la datele beneficiarului sau în cazul în care se stabilește o societate sau o finanțare.

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Raluca Țuțu

  • Coordonator de departament
  • BUCUREȘTI

Raluca este consultant fiscal autorizat, specializat pe probleme care țin de TVA, consultanță în materie de impozite indirecte și fiscalitate internațională și acționează în calitate de consultant fiscal principal, în baza mandatelor acordate în sfera fiscalității de numeroși clienți ai companiei.

Este titulara unei diplome de licență (B.A.) în domeniul Finanțelor și Piețelor de Capital acordate de Academia de Studii Economice din București și deținătoarea titlului de „Legum Magister” în domeniul Fiscalității Internaționale, acordat de Institutul de Drept Fiscal Austriac și Internațional, din cadrul Universității de Economie și Afaceri din Viena (Vienna University of Economics and Business). Periodic, Raluca publică și își aduce contribuția prin articole și opinii ale expertului pe teme de fiscalitate, preluate ulterior de diverse canale media. Raluca este autoarea cărții „Taxa pe valoarea adăugată, de la teorie la practică”, publicată în decembrie 2012 și este unicul membru din România al „The European VAT Club”.