Comisia Europeană urmează să publice raportul despre reforma privind impozitul pe profit

Comisia Europeană este pregătită să lanseze un raport în această săptămână, pe marginea reformei privind impozitul pe profit. Potrivit ştirilor pe surse, acesta va include recomandarea ca Uniunea Europeană să facă schimbări unilaterale în modul în care statele sale membre impozitează marile companii internaţionale. Dacă aceste știri pe surse se confirmă, liderii europeni ar trebui să respingă propunerile din raport. Acţionarea unilaterală ar constrânge, în special, marile companii de pe Internet şi ar pune în pericol progresul înregistrat în ani de zile de eforturi de negociere a unei reforme majore a legislaţiei fiscale internaţionale.

Legislația privind impozitarea profitului este extrem de complexă, şi devine şi mai spinoasă atunci când se iau în calcul relațiile de inter-dependență dintre legislația fiscală din diferite state. Acest grad de complexitate se aplică mai ales pentru companiile de pe Internet. În situația în care un agent de vânzări din Irlanda vorbeşte cu o companie din Marea Britanie despre rularea anunţurilor publicitare pe Internet în Germania, care este ţara care ar trebui să impoziteze profitul? Deşi fiecare ţară este liberă să-şi stabilească propria legislație fiscală, aceste legi au fost completate de numeroase tratate stufoase, pentru a reduce la maximum dubla impunere şi pentru a simplifica tranzacţiile internaţionale. Majoritatea experţilor este de părere că aceste legi necesită actualizare, pentru a reflecta creşterea globalizării, rolul în creştere al serviciilor şi al bunurilor informatice, precum şi ameninţarea jurisdicţiilor cu fiscalitate redusă. Acesta este, în mare măsură, motivul pentru care comunitatea internațională este implicată, în prezent, în proiectul de Erodare a Bazei de Impunere și de Transfer al Profiturilor (BEPS), coordonat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Deşi este o inițiativă care nu a împlinit încă trei ani, acest proces s-a materializat deja în numeroase rapoarte detaliate şi recomandări pentru acţiuni viitoare.

Însă, multe ţări europene sunt nerăbdătoare să îşi promulge propriile legi rapid. Acest lucru provine din sentimentul generalizat că marile companii de pe Internet nu plătesc echitabil impozitele ce le revin. Potrivit Reuters, raportul susţine că aceste companii plătesc o cotă de impozitare pe profit de numai 10,1%, comparativ cu cota de 23,2%, plătită de companiile tradiţionale. Totuși, aceste cifre nu includ toate impozitele pe care companiile de pe Internet trebuie să le plătească. Cele mai multe dintre aceste companii sunt americane, iar Statele Unite impun o cotă de impozitare de 35% pe toate veniturile obţinute în străinătate. Deoarece acest impozit este amânat până când companiile repatriază câştigurile, mulţi dintre europeni pretind că nu există. Dar el există.

Multe ţări sunt nemulțumite de faptul că societățile americane fac profit din tranzacţii cu resortisanţii lor, dar plătesc prea puţin impozit aferent. Există două motive pentru acest lucru. Unul dintre ele este că societățile folosesc regulile aşa-numitelor „preţuri de transfer", pentru a transfera veniturile în ţările cu impozite mai mici. Aceste reguli sunt stabilite de guverne şi de profesioniştii contabili. Proiectul BEPS își propune, în prezent, înăsprirea acestor reguli, dar, până când va reuși acest lucru, companiile au dreptul de a se prevala de ele.

În al doilea rând, pentru a reduce dubla impozitare, tratatele actuale impun ca societățile să aibă sedii permanente într-o țară, înainte ca respectiva țară să le poată impozita profitul. Multe companii de pe Internet duc lipsă de un astfel de sediu. Din nou, regula sediului permanent există dintr-un motiv întemeiat: să împiedice obligativitatea companiilor de a plăti impozitul aferent aceluiași venit în două ţări diferite. În Statele Unite, se aplică o regulă similară pentru state. Prin urmare, de cele mai multe ori, statele utilizează o regulă de repartizare, care se bazează pe o combinaţie de reprezentanțe în materie de proprietăţi, vânzări şi salarizare, situate pe teritoriul statului respectiv. În ultima vreme și CE a promovat o astfel de politică, în vederea distribuirii profiturilor corporative în statele membre ale UE. O regulă de repartizare pentru ţări ar constitui o abatere semnificativă de la practica actuală şi ar necesita negociere cu alte ţări, inclusiv cu Statele Unite. Între timp, CE doreşte ca statele membre să ia în considerare măsuri intermediare, cum ar fi impozitarea veniturilor și nu a profitului.

În cazul în care UE va continua să modifice unilateral aceste norme fiscale, ar încălca aproape sigur prevederile tratatelor internaționale. Celelalte prevederi ale acestor tratate vor fi apoi puse în discuţie, deoarece ţările partenere vor dori cu siguranţă compensaţii. Statele Unite ar fi în special prejudiciate, deoarece companiile americane vor putea deduce imediat orice creştere a impozitelor la nivel european din obligațiile lor fiscale din SUA.

Controversa demonstrează, de asemenea, nevoia continuă de reformă a impozitării profitului în Statele Unite. Cota de impozitare ridicată practicată de SUA pentru profitul din străinătate protejează alte ţări de nevoia de a-și face griji pentru consecinţele economice ale faptului că și-ar impune propriile cote de impozitare mai ridicate. Deoarece companiile pot deduce impozitele plătite în străinătate din obligațiile lor fiscale din SUA, orice creştere a impozitelor din străinătate ar reduce veniturile fiscale în Statele Unite. În loc să fie reticente față de concurenţa în materie de fiscalitate, ţările ar trebui să o adopte cu încredere. Impozitarea veniturilor corporative, şi în special a investiţiilor corporative, dăunează creşterii economice mult mai mult decât impozitarea veniturilor individuale sau a consumului.

Proiectul BEPS, coordonat de OCDE, a început ca un efort de bună credinţă de abordare a unei problematici internaţionale asupra căreia guvernele au perspective diferite. A progresat mult. Ca guvernele europene să modifice unilateral regulile, deoarece doresc o parte mai mare din totalul impozitelor plătite de companiile americane ar însemna să acţioneze cu rea-credinţă şi ar corobora recentele tentative de a destabiliza Alianţa Occidentală.

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Irina Cenuşă-Soare

  • Consultant
  • București

Irina este consultant fiscal, specializat în conformitate în materie de TVA, raportare Intrastat, Fondul de Mediu şi Taxa Claw-back. Vorbitoare fluentă de engleză şi spaniolă, Irina asistă clienţii în procesul de înregistrare în scopuri de TVA, conformitate în materie de TVA şi taxă claw-back, precum şi în alte diverse probleme consultative care pot apărea.