Facilități acordate de stat în timpul stării de urgență

30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea măsurilor în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (Monitorul Oficial nr. 231 / 21.03.2020)

Zile gratuite plătite pentru părinți

– Părinții copiilor care sunt obligați să rămână acasă pot beneficia de zile libere plătite, atunci când școlile sunt închise temporar din cauza vremii sau din alte motive (din cauza coronavirusului), indiferent dacă părinții sunt angajați în mediul public sau privat;

– Pentru a acorda zile libere plătite în cazul închiderii temporare a școlilor (cu excepția zilelor lucrătoare din timpul vacanțelor școlare), unul dintre părinți va trebui să depună o cerere la angajator însoțită de o declarație pe propria răspundere, în care să ateste că celălalt părinte nu a depus o astfel de cerere sau nu se află în situațiile prevăzute de lege pentru care nu se acordă zile libere plătite, precum și o copie a certificatului de naștere al copilului/copilului. Formularul de cerere este prezentat ca anexa La 3020 a Guvernului pentru aplicarea prevederilor Legii nr.19/2020 privind acordarea de zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ publicate în Monitorul Oficial nr.230/21.03.2020.

– Nu există zile libere plătite în situațiile în care unul dintre părinți se află în concediu pentru creșterea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, se află în concediu de vacanță sau fără plată sau nu obține venituri supuse impozitului pe venit sau se află în șomaj tehnic;

– Zilele libere vor fi acordate numai părinților ai căror copii au vârsta de până la 12 ani (18 ani pentru copiii cu handicap), iar locul de muncă nu permite munca la domiciliu sau telemarket, iar în aceste zile, părinții vor primi de la angajatori o compensație de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult decât corespondentul pe zi de 75% din salariul mediu brut utilizat pentru fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este condiționată de impozitarea și plata contribuțiilor de asigurări sociale care sunt suportate de angajator.

– Angajatorul va plăti compensația salariaților, iar apoi va solicita pe cale electronică numai sumele reprezentând indemnizația netă, colectate efectiv de societatea-mamă. Cererea se depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă (AJOFM) în care își desfășoară activitatea zona teritorială.

– Conform GD nr.217/2020, cererea va fi însoțită de următoarele documente:

a) lista salariaților care au beneficiat de zilele libere, precum și alocația acordate în această perioadă;

b) copii din statele de plată din care se poate acorda acordarea despăgubirii;

c) declaratia pe propria responsabilitate a reprezentantului legal al angajatorului, atesta ca lista salariatilor contine persoanele care indeplinesc conditiile cerute de lege pentru a beneficia de zile libere platite; modelul declarației este aprobat prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care este publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I;

d) dovada platirii contributiilor si impozitelor aferente lunii in care a fost platita indemnizatia.

– Cererea, însoțită de documentele de mai sus, este trimisă prin poștă electronică la adresa electronică comunicată de agenții pentru angajarea județului, respectiv a municipiului București, în termen de cel mult 30 de zile de la data plății contribuțiilor și impozitelor aferente compensației.

– În cazul în care cererea însoțită de documentele prevăzute de lege nu poate fi transmisă prin poștă electronică, acestea vor fi transmise prin orice alt mijloc de comunicare.

– Decontarea sumelor achitate ca despăgubire pentru zilele libere plătite părinților se face în termen de 60 de zile calendaristice de la data înregistrării documentelor depuse de angajator.

– Agentiile pentru ocuparea fortei de munca in judetul, respectiv ale municipiului Bucuresti, au obligatia ca, in termen de 24 de ore de la primirea prin posta prin e-mail sau prin alte mijloace (direct la ghisnuu sau prin oficiu) a documentelor depuse de angajator, sa comunice angajatorului numarul cererii de inregistrare.

Stimul de inserție

– Inserția se acordă pentru o perioadă de 90 de zile în cazul persoanelor care, începând cu 21 martie 2020, se află într-una sau mai multe dintre următoarele situații:

  • prestații pentru concediu medical și indemnizații pentru incapacitatea temporară de muncă, cauzate de boli sau accidente comune în afara locului de muncă, de concediu medical și de alocații pentru prevenirea bolilor și recuperarea capacității de muncă, exclusiv pentru situațiile care rezultă din accidente de muncă sau boli profesionale, concediu medical și alocații pentru îngrijirea copilului bolnav;
  • prestație pentru concediul prevăzut de Legea nr.19/2020 privind acordarea de zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ;
  • acestea sunt în șomaj tehnic în conformitate cu art. 52 alineatul (1) aprins. c) din Codul Muncii;
  • au fost suspendați sau și-au reziliat raportul de muncă sau de serviciu, ca urmare a stabilirii situației de urgență.

– În cazul în care, după perioada de 90 de zile, persoana îndreptățită realizează venituri supuse impozitului pe venit, atunci stimulentul de inserție se acordă, potrivit legii, până când copilul împlinește vârsta de 3 sau 4 ani în cazul copilului cu handicap.

– Dispozițiile prezentate mai sus se aplică în mod corespunzător și persoanelor care au un copil cu handicap și au un program de lucru redus la 4 ore până la vârsta de 18 ani.

Șomajtehnic

– Intră în vigoare începând cu 21 martie 2020.

– În timpul stării de urgență, pentru perioada de suspendare temporară a contractului individual de muncă, la inițiativa angajatorului, în conformitate cu art. 52 alineatul (1) aprins. c) din Codul Muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizația de care beneficiază angajații este stabilită la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și sunt susținute din bugetul asigurării de șomaj, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut. Salariul mediu brut pentru anul 2020 este de 5.429 de lei. Maxim75% din salariul mediu brut reprezintă 4.072 lei, echivalentul net de 2.382 lei.

– Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii conform Codului fiscal (nu există contribuție de asigurare pentru lucrare). Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, contribuția asigurării sociale de stat și contribuția asigurării sociale de sănătate se efectuează de către angajator din indemnizația încasată din bugetul asigurării de șomaj. Declararea acestei indemnizații se face prin declarația 112 "Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitul pe venit și dovada nominală a persoanelor asigurate". Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale este de 25, inclusiv, din luna următoare lunii în care plata se face din bugetul asigurării de șomaj.

– Angajații pot beneficia de aceste indemnizații de la angajatori care:

  • să întrerupă activitatea în totalitate sau parțial pe baza deciziilor emise de autoritățile publice în timpul stării de urgență decretate și să dețină certificatul de situații de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (se publică un act normativ care reglementează procedura de obținere a acestuia);
  • reducerea activității ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a plăti plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației tehnice de șomaj pentru până la 75% din angajații care au contracte individuale de muncă active la data de 21 martie 2020. În acest caz, plata indemnizației tehnice de șomaj se va face pe baza unei declarații pe propria răspundere, din care se poate observa că angajatorul înregistrează o scădere a încasărilor din luna precedentă, cu un procent minim de 25% față de media veniturilor din ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitatea financiară de a plăti toți angajații.

– Pentru acordarea indemnizației tehnice de șomaj, angajatorii trebuie să se prezinte pe cale electronică la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene pe raza căreia au un sediu social însoțit de lista persoanelor care vor beneficia de această indemnizație. Acestea sunt depuse în luna curentă pentru plata alocației din luna precedentă. Plata din bugetul asigurărilor de șomaj pentru aceste indemnizații se face în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor și poate fi acoperită din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene.

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Irina Cenuşă-Soare

  • Consultant
  • București

Irina este consultant fiscal, specializat în conformitate în materie de TVA, raportare Intrastat, Fondul de Mediu şi Taxa Claw-back. Vorbitoare fluentă de engleză şi spaniolă, Irina asistă clienţii în procesul de înregistrare în scopuri de TVA, conformitate în materie de TVA şi taxă claw-back, precum şi în alte diverse probleme consultative care pot apărea.