arată viitorul TVA-ului?

Următorii doi până la trei ani ar trebui să vadă, dacă toate legile convenite și propuse sunt implementate, o mare parte din schimbările substanțiale. Inițial, s-a intenționat ca sistemul definitiv de TVA să fie bazat pe origine – TVA-ul ar fi perceput de furnizor în funcție de rata din țara lor. Cu toate acestea, s-a dovedit imposibil să se pună în aplicare acest lucru în practică din mai multe motive și acum se admite că sistemul definitiv de TVA ar trebui să fie un sistem bazat pe destinație – TVA-ul va fi perceput în statul membru de consum la rata relevantă din țara respectivă. UE a făcut modificări la locul de prestare a normelor de furnizare a serviciilor în 2010 cu punerea în aplicare a pachetului privind TVA-ul. Ca urmare, majoritatea serviciilor B2B sunt acum impozitate la locul de consum prin mecanismul de schimbare inversă. Cele mai recente reforme se referă la tratamentul livrărilor transfrontaliere de bunuri. Principalele reforme propuse sunt:

Ianuarie 2020-4 remedieri rapide acestea sunt un precursor al final iulie 2022 modificări și menite să contribuie la simplificarea unor situații care în prezent sunt dificil de gestionat. Modificările vor viza: 1. simplificarea regulilor privind stocul de apeluri – furnizorul nu va mai fi obligat să se înregistreze în niciun stat membru în care se organizează un apel în afara stocului. 2. simplificarea normelor privind tranzacțiile în lanț – certitudinea pe care trebuie să o trateze tranzacția ca fiind scutirea de aprovizionare în interiorul UE va fi furnizată. 3. sporirea utilizării numerelor de TVA – pentru a aplica scutirea livrărilor de bunuri în interiorul UE, furnizorul va trebui să obțină numărul de TVA al destinatarului și să îl verifice în sistemul VIES al UE. 4. să solicite dovezi care să demonstreze că mărfurile s-au deplasat dintr-un stat membru în altul – prin urmare, scutirea care poate fi aplicată va fi standardizată.

2021 ianuarie-B2C Mini One Stop Shop (MOSS) în prezent, mărfurile livrate transfrontalier pe bază de B2C sunt impozitate la locul expedierii până la depășirea pragurilor de valoare variabilă în țara de sosire. Acest lucru înseamnă adesea că furnizorii trebuie să aibă mai multe înregistrări în întreaga UE. În schimb, din ianuarie 2021, odată ce un furnizor depășește €10.000 de livrări transfrontaliere, acestea vor fi supuse TVA-ului în țara de sosire. Dar în loc de mai multe înregistrări, toate TVA-ul va fi declarat prin intermediul MOSS, care implică depunerea unei singure returnări de TVA și plata tuturor TVA-ului datorat unei singure autorități fiscale.

Iulie 2022 – B2B One Stop Shop (OSS)/sistemul definitiv de TVA livrările transfrontaliere de bunuri fabricate în baza B2B vor fi impozitate numai în țara de sosire (nu vor mai exista expedieri și achiziții ca în sistemul actual). Furnizorul va percepe TVA la cota relevantă în țara de livrare și în contul TVA-ului prin intermediul portalului OSS. Ca și în cazul MOSS, acest lucru va implica depunerea unui singur retur TVA și o singură plată.

Facturare electronică

În 2014, o directivă a UE stabilește condițiile pentru facturarea electronică la nivelul UE B2G; Acest lucru a fost adoptat în prezent pe scară largă. Italia a luat această etapă în continuare și a introdus facturarea electronică obligatorie pentru societățile rezidente implicate în tranzacțiile B2B și B2C. Înainte de emiterea unei facturi, furnizorul trebuie să transmită detalii autorității fiscale cu privire la furnizare. Acestea vor fi verificate de către autoritatea fiscală și o dată ce se întâmplă, factura emisă destinatarului. Destinatarul va colecta factura de la aceeași autoritate fiscală care execută portalul pe care furnizorul l-a utilizat și îl utilizează pentru a dovedi o cerere de rambursare a oricăror costuri de TVA.

SAF-T (tranzacțională)

Raportarea această obligație implică furnizarea de informații autorității fiscale pentru fiecare tranzacție diferită cu care a fost implicată partea. SAF-T este un fișier de audit standardizat care este recomandat pentru utilizare de către OCDE. Cu toate acestea, țările UE care solicită în prezent aceste informații să utilizeze variații ale declarației, ceea ce înseamnă că întreprinderile trebuie să prezinte fiecare raport care este necesar. Toate solicită ca aceasta să fie prezentată ca o completare la declarația de TVA regulată, deși Polonia și-a anunțat intenția de a scădea complet declarația de TVA. Polonia, Franța și Austria sunt doar câteva dintre țările care au adăugat aceste obligații (Platforma digitală de luare a taxei din Regatul Unit are capacitatea de a accepta astfel de rapoarte, dar nu este încă o cerință formală).

Raportarea în timp real (RTR)

Acesta este următorul pas evolutiv pentru raportarea tranzacțională. Aceasta implică transmiterea de informații tranzacționale la autoritatea fiscală în timp real (sau cât mai aproape de acesta, după prevede Regulamentul). Există șabloane stabilite pentru a finaliza care dictează informațiile necesare, dar din nou, acestea variază, la fel ca procesul de depunere.

Accentul-cheie al UE în jurul digitalizării s-a concentrat pe modalitatea de adaptare a sistemului de TVA pentru a o face modernă, echitabilă și eficientă, având în vedere economia digitală din ce în ce mai mare (de exemplu, piețe precum Amazon, utilizarea Bitcoin și dependența generală de datele și comunicațiile electronice). UE s-a angajat să-și facă sistemul fiscal în concordanță cu aceste evoluții externe. Acest lucru poate fi văzut cel mai clar în 2015 adoptarea MOSS pentru a permite declararea TVA-ului pentru livrările digitale. Pentru prima dată, aceasta a creat o soluție Pan-UE care permitea returnării TVA-ului datorat în Statele membre să fie depusă printr-un singur portal de Internet

Un lucru este sigur, următorii trei ani vor vedea schimbări fără precedent în peisajul TVA al UE și toți cei implicați vor trebui să fie pregătiți să se adapteze. Aceste modificări le vor include pe cele ale tehnologiei utilizate, procesele care sunt angajate și înțelegerea lanțurilor de aprovizionare și a tratamentelor privind TVA care se aplică acestora. Și ca întotdeauna, cei care se adaptează cel mai devreme vor prospera cel mai probabil cel mai mult cu poziții de conformitate îmbunătățite și beneficiază de o mai bună transparență a datelor.

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Irina Cenuşă-Soare

  • Consultant
  • București

Irina este consultant fiscal, specializat în conformitate în materie de TVA, raportare Intrastat, Fondul de Mediu şi Taxa Claw-back. Vorbitoare fluentă de engleză şi spaniolă, Irina asistă clienţii în procesul de înregistrare în scopuri de TVA, conformitate în materie de TVA şi taxă claw-back, precum şi în alte diverse probleme consultative care pot apărea.