NAFA publică un plan de măsuri pentru eficientizarea colectării veniturilor

Anul 2018 a fost un an mediocru pentru NAFA, având în vedere că a obținut un real contor de performanță în ceea ce privește sumele suplimentare stabilite în inspecțiile fiscale.

Astfel, conform rapoartelor anuale de performanță disponibile pe site-ul web NAFA, în 2018 au fost stabilite sume de plată suplimentare în cadrul inspecțiilor fiscale în valoare de numai 5.900.000.000 RON, în timp ce în 2017 sume suplimentare plata de 8.200.000.000 RON, în 201, 11.400.000.000 Ron și în 2015 18.840.000.000 RON.

Anul 2019 a început la fel de rău ar putea fi pentru NAFA, deoarece a trebuit să facă față problemelor create de GEO 114/2018 și să aloce resurse semnificative pentru a transfera administrația a aproximativ 20.000 de contribuabili mijlocii de la administrațiile regionale din Iași, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov in administratiile judetene.

Efectele directe și imediate ale transferului contribuabililor mijlocii la administrațiile județene au fost:

  1. alocarea unei proporții mai lungi a proiectului de restructurare și o perioadă mai mică de timp pentru activitățile de inspecție fiscală;
  2. unele administrații județene cu un număr mai mic de contribuabili de dimensiuni medii au început să inițieze inspecții fiscale pentru unii contribuabili de dimensiuni medii care nu fuseseră anterior în mâinile direcțiilor regionale; Şi
  3. administrațiilor județene cărora li s-a alocat un număr mai mare de contribuabili mijlocii au fost obligați să amâne acțiunile de inspecție fiscală unor contribuabili de dimensiuni medii care erau anterior în mâinile guvernelor regionale.

Astfel, după începutul anului 2019, odată cu numirea noului management al NAFA, lucrurile păreau să se fi întors la normal, și nu numai că NAFA a publicat raportul de performanță pentru 2018 după două luni de așteptare, ci a pregătit, de asemenea, un plan de măsuri pentru eficientizarea încasarea veniturilor la bugetul general consolidat, care propune unele modificări pe care contribuabilii ar trebui să le ia în considerare în gestionarea prețurilor de transfer, după urmează:

  1. Inițierea controalelor fiscale în conformitate cu planul BEPS

Cu alte cuvinte, NAFA se bazează pe modul de includere a criteriilor bazate pe riscuri în raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR). Astfel, odată ce procedurile de lucru au fost dezvoltate, se preconizează că rezultatele rapoartelor CbCR vor avea o importanță semnificativă în analizele de risc ale contribuabililor.

  1. Identificarea națională a persoanelor afiliate și inventarierea tranzacțiilor susceptibile de a fi verificate în domeniul prețurilor de transfer

Dintre toate măsurile avute în vedere în planul NAFA de eficientizare a colectării veniturilor la bugetul general consolidat, acesta pare a fi un mare pas înainte, dar, pe de altă parte, este punctul care lasă multe locuri de interpretare.

În cazul în care, în ceea ce privește inventarul persoanelor afiliate, NAFA ar putea utiliza cu ușurință baza de date Orbis în ceea ce privește modalitățile de colectare a informațiilor privind valorile tranzacțiilor și, în special, modul de identificare a eventualelor abateri ale unor astfel de tranzacții la valoarea de piață în afara unei inspecții fiscale, lucrurile sunt neclare.

În plus, având în vedere recenta reorganizare a NAFA și, în special, lipsa de expertiză a personalului unor administrații județene în ceea ce privește analiza dosarului de stabilire a prețurilor de transfer, în pofida faptului că au fost deja mai mult de zece ani de la legislației din planul de transfer de fișiere de preț, este de așteptat ca planul de a instrui inspectorii să verifice tranzacțiile intra-grup nu va avea efectele preconizate.

  1. Inserarea unei casete de selectare pentru a verifica tranzacțiile cu afiliații din 394 Return "declarația de informare privind livrările/achizițiile și achizițiile efectuate pe teritoriul național".

Cu toate acestea, NAFA precizează în planul de măsuri că numai introducerea unei singure rubrici în 394 întoarce pentru a marca existența tranzacțiilor cu persoane afiliate este dorită, este de așteptat ca noi să vedem modificări mai ample, în special de la măsura anterioară a fost clar declarată că există un inventar clar al tranzacțiilor cu părțile afiliate.

Astfel, nu ar fi surprinzător faptul că, la momentul modificării declarației 394, ar trebui să vedem, pe lângă semnul privind existența tranzacțiilor cu persoane afiliate, o verificare a existenței unui dosar de stabilire a prețurilor de transfer și, respectiv, segregarea achizițiilor livrări în legătură cu părțile afiliate și, respectiv, cu părțile independente.

  1. Alte măsuri care au impact indirect asupra modului în care societățile își gestionează prețurile de transfer

În plus față de măsurile care pot afecta în mod direct modul în care societățile se ocupă de stabilirea prețurilor de transfer, alte măsuri cu impact indirect sunt evidențiate în planul de măsuri de eficientizare a colectării către guvernul general consolidat.

Dintre acestea, se preconizează că scăderea numărului de inspecții fiscale dedicate decontării rambursărilor TVA va conduce implicit la un număr mai mic de solicitări pentru dosarul de stabilire a prețurilor de transfer.

Pe de altă parte, măsura de deschidere a procedurii de insolvență numai după stabilirea obligațiilor fiscale suplimentare datorate bugetului general consolidat va conduce în mod inevitabil la solicitarea unui număr mai mare de dosare de preț de transfer către contribuabilii care care doresc să declare insolvența lor.

În cele din urmă, salutăm noul plan de măsuri pentru eficientizarea colectării la bugetul general consolidat, dar sperăm, de asemenea, să vedem o punere în aplicare practică eficientă care să nu împovăreze contribuabilii chiar mai mult din punct de vedere administrativ.

Consultantul dvs. fiscal

Vizualizare profilCitește articole

Ionuț Zeche

  • Managing Partner
  • București

Ionuț este Directorul General și, în același timp, fondatorul Tax Representation. Fost bursier Fullbright, licențiat (B.A.) în domeniul Finanțelor, deținător al titlurilor de „Juris Doctor” (J.D.) și de master (M.S.) în domeniul „Fiscalitate internațională”, în urma absolvirii cursurilor la Universitatea Bentley. Ionuț are o experiență de 20 de ani în fiscalitate românească și internațională și se axează pe investiții străine în România, contencios fiscal și litigii, fuziuni și achiziții și structurare fiscală internațională.